Pamiętasz, kiedy ostatnio odczułeś satysfakcję z bycia naprawdę produktywnym?
To uczucie nie jest tak powszechne, prawda? Bo spójrzmy prawdzie w oczy, każdy walczy z jakimś nieproduktywnym zachowaniem – czy to własnym, czy też kogoś innego – co ostatecznie uniemożliwia być efektywnie produktywnym. Diabeł tkwi zawsze w szczegółach…
Aby pomóc w zidentyfikowaniu tych nieprzydatnych nawyków, przygotowaliśmy krótką listę kluczowych czynników blokujących produktywność, które napotykamy raz po raz. Czy któreś z tych brzmią znajomo? Jeśli tak, nie ma problemu. Wypisaliśmy poniżej receptę na PEP-lekarstwo dla każdego z nich:
Spędzanie życia w skrzynce odbiorczej
Ta pułapka jest tak znana i powszechna, że dziwię się, jak często w nią wpadamy. Regularne przypominanie o znaczeniu systematycznego organizowania, archiwizowania i usuwania maili nigdy nie jest błędem. Pamiętaj, nikt nie dba o to, na ile e-maili odpowiedziałeś. Liczy się tylko to, co faktycznie osiągnąłeś.
Nieefektywne spotkania
Zarządzaj zaproszeniami na spotkania rygorystycznie: uczestnicz tylko w tych spotkaniach, które są dla ciebie ważne i będą miały znaczący wpływ na twoją rolę w organizacji. Upewnij się, że spotkania, w których uczestniczysz, przebiegają tak sprawnie, jak to tylko możliwe. Utrzymanie dyscypliny w dyskusjach zespołowych zależy od odpowiedniego przygotowania się przed spotkaniem. Cytując Billa Gatesa: „“You have a meeting to make a decision, not to decide on the question.”
Zakłócenia w pracy
Nie każdy „przeszkadzacz”, jak na przykład inspirująca rozmowa podczas przerwy na kawę, jest niepożądany. Niezależnie jednak od jego rodzaju, wymagana jest twoja przemyślana reakcja. Oceń priorytet tematu! Czy jest on naprawdę pilny lub ważniejszy od tego, nad czym w tym momencie pracujesz? Jeśli nie, zaplanuj czas, aby omówić tę kwestię. Tylko w ten sposób zachowasz kontrolę nad swoimi priorytetami.
Brak przejrzystości
Przejrzystość jest oczywiście kluczowa, jeśli chodzi o produktywność: w komunikacji, w stosowaniu standardów współpracy, etc. Pamiętaj o jeszcze jednej wskazówce: czy możesz szybko wymienić trzy najważniejsze obszary, które wchodzą w zakres twoich obowiązków? Jeśli nie, powinieneś jasno określić, czym one są. Od razu!
Brak planowania projektów
„Ci, którzy nie planują, planują porażkę.” Jest to tak częsty problem. Poświęcając trochę czasu na przygotowanie planu, oszczędzasz wiele godzin stresu! Nabierz nawyku właściwego planowania i ustalania priorytetów. Będzie to miało ogromny wpływ nie tylko na wydajność, ale również na twój poziom stresu.
Czas na krótkie podsumowanie: mamy nadzieję, że dostarczyliśmy ci świeże spojrzenie na kwestię produktywności. I mamy też nadzieję, że kiedy już skorzystasz z naszych rad, staną się one również twoimi.