parallax background

Jak działa 30-godzinny tydzień pracy?

27 września 2019

Pomysł 30-godzinnego tygodnia pracy został już przetestowany. I tak np. Szwecja zakończyła dwuletni okres próbny, w którym garstka firm pracowała przez 6 godzin dziennie za pełne wynagrodzenie. Amazon.com uruchomił wersję próbną 30-godzinnego tygodnia pracy dla niektórych zespołów pracowników, oferując im 75% średniego wynagrodzenia oraz pełne świadczenia.

Szwedzka próba wyraźnie wykazała wzrost wydajności pracowników i poprawę równowagi między pracą, a życiem prywatnym. Jednak krytycy twierdzili, że koszt takiego programu przeważa nad korzyściami. Niezależnie od wyników eksperymentów warto się zastanowić, czy możliwe jest osiągnięcie takiej wydajności, aby w 30-godzinnym tygodniu pracy wykonywać swoje obowiązki. Nasza odpowiedź: jak najbardziej TAK.

Ale jak…?

Oto kilka wskazówek na początek:

  1. Zidentyfikuj, co ma wpływ na Twoją produktywność – na przykład zaległości e-mail lub niekończące się przerwy – i zacznij rozwiązywać te problemy. Sprawdź, ile czasu zajmują Ci poszukiwania maili, dokumentów, informacji. Dobrze zorganizowany system folderów na dysku i w skrzynce mailowej umożliwi Ci zaoszczędzenie godziny dziennie (a może więcej?).
  2. Upewnij się, że wiesz, co chcesz osiągnąć. Jasno sprecyzowane cele pomogą Ci określić najkorzystniejszą ścieżkę dotarcia do celu. Gdy cel jest rozmyty, droga do jego osiągnięcia zaczyna się mocno wić i wydłużać.
  3. Ustalaj priorytety według wpływu spraw, a nie pilności. Każde zadania czy projekty, które realizujesz, niosą ze sobą konkretne korzyści dla firmy. Zabierz się w pierwszej kolejności za te, które mają największy wpływ na Twój sukces oraz sukces Twojej firmy.

I w końcu? Zacznij myśleć o tym, co możesz zrobić z dodatkowymi 10 godzinami w tygodniu. Czy to wystarczająca motywacja? Zmień sposób myślenia, zrestartuj rutynę i poeksperymentuj na sobie, czy 30-godzinny tydzień pracy działa tak jak byś tego chciał.