Przeniesienie pracy z biura do domu zmieniło w największym stopniu sposób komunikowania się. Fizyczne spotkania nie mają już miejsca i zostały zastąpione przez video konferencje. Ma to swoje plusy, dla przykładu nie trzeba już poświęcać czasu na znalezienie i zarezerwowanie salki, teraz wystarczy tylko kliknąć ikonkę Teams (jeśli używasz pakietu Microsoft).
Ma to też swoje minusy, związane z jakością połączenia, czy trudnością spersonalizowania spotkania. W tym artykule skupimy się na narzędziach komunikacji zdalnej. Poprosiliśmy naszego Dyrektora Zarządzającego Beatę Uytenbogaardt, która na co dzień używa Teams’y do prowadzenia szkoleń, o krótką rozmowy, w której zdradza ona nam ciekawe patenty.
Beata, przez ponad 20 lat prowadziłaś szkolenia w realu, w fizycznych biurach firm. Wiem, że bardzo lubisz kontakt i interakcję ze szkolącym się zespołem. Jak szybko udało Ci się przenieść do zupełnie nowej rzeczywistości i przestawić na inny sposób komunikowania się?
Nie było to łatwe z jednej podstawowej przyczyny: prowadzenie warsztatów online wymaga … siedzenia w miejscu! Ogranicza mi to ekspresję, brakuje mi ruchu. Poza tym, dzięki temu, że prawie wszystkie szkolenia prowadzę używając aplikacji MS Teams, prowadzenie szkolenia w formule 1:1 praktycznie odbywa się tak samo jak przedtem.
Jakie benefity dostrzegasz w używaniu Teams’ów? Mówi się, że nauczyciele najbardziej docenili funkcję wyciszania mikrofonów uczniów w czasie lekcji online. Czy Ty także korzystasz z tej funkcji?
Tak, oczywiście. Zauważyłam, że wszyscy już przyzwyczailiśmy się do tego, że podczas prowadzenia szkoleń online wyciszamy swoje mikrofony, kiedy z nich nie korzystamy, używamy czatu w komunikacji bezpośredniej, wykorzystujemy funkcję “podnoszenia ręki”, gdy chcemy zabrać głos.
Przejdźmy do wyzwań, których doświadczać podczas szkoleń online. Które z nich uważasz za najtrudniejsze i jak udało Ci się im sprostać?
Na pewno takim wyzwaniem jest nieumiejętność korzystania z wielu innych możliwości MS Teams, takich jak np. szybkie dzielenie się dokumentami podczas prowadzenia spotkania, robienie na bieżąco notatek w zakładce Wiki, czy wysyłanie postów. Te funkcje Teams’ów są mało znane wielu osobom, ale dzięki temu, że są naprawdę proste do opanowania, dajemy radę sprostać wyzwaniom.
Beata, dziękuję za rozmowę 🙂
Jeśli macie do nas pytania dotyczące korzystania z nowych środków komunikacji, śmiało piszcie na LinkedIn.
Rozmowę z Beatą Uytenbogaardt, Dyrektor Zarządzający PEP®worldwide Poland, przeprowadziła Bogna Tomaszewska.