Największą zmorą biurową, która dręczy po przyjściu do biura po dłuższej nieobecności, jest przepełniona skrzynka odbiorcza. Widok piętrzących się w niej maili odstrasza i zniechęca do czytania korespondencji. Pojawia się pytanie: od czego tu zacząć?
W zasadzie powinieneś już zacząć przed wyjazdem, ustawiając asystenta nieobecności z informacją, że będziesz nieobecny/ bez dostępu do skrzynki i że „Jeśli sprawa będzie aktualna po moim powrocie, proszę o ponowny kontakt.”. Taki komunikat zaoszczędza ci sporo czasu, bo podjęcie akcji zawsze pozostaje po stronie odbiorcy.
Jeśli rzeczywiście zorganizowałeś się przed wyjazdem, możesz teraz praktycznie usunąć całą pocztę z tego okresu ?. Jeśli tak nie jest, podejmij następujące 4 kroki:
Wyrzuć wszystko, co jest reklamą, jak również stare biuletyny, zaproszenia na spotkania, które już się odbyły itp. Pozostałe w skrzynce wiadomości staną się bardziej przejrzyste i czytelne.
Nie wszystkie wiadomości muszą być przeznaczone dla ciebie. Te, które nie są, wyślij od razu do właściwych osób, czym dalej opróżnisz swoją skrzynkę pocztową.
Zacznij od najnowszych wiadomości. Te starsze mogły się już zdezaktualizować lub zawarty w nich problem – rozwiązany. Następnie posortuj wiadomości według nadawcy lub tematu. W ten sposób zgromadzisz całą korespondencję dotyczącą danego tematu w jednym bloku mailowym.
Sprawdź, czy są tam rzeczy, które możesz zrobić dzisiaj. Jeśli potrafisz odpowiedzieć w ciągu 3 minut na wiadomość, ZRÓB TO OD RAZU!
Jeśli napotkasz maile, na które odpowiedź zajmie ci naprawdę sporo czasu, zaplanuj je w swoim kalendarzu. Nie rób tego poprzez umieszczenie przy nich flagi. W rezultacie wszystkie czerwone flagi tracą znaczenie. Zrób z maila zadanie, żeby powrócić do niego w zaplanowanym czasie. Zaletą tego jest to, że od razu zobaczysz, jak układają się twoje priorytety w danym tygodniu. Dzięki temu plan zadań do wykonania staje się jest o wiele bardziej przejrzysty. Dodatkową zaletą robienia z maila zadania w kalendarzu jest możliwość zablokowania sobie czasu na jego wykonanie, co daje ci szansę, że go nie odłożysz ?.
Czy masz pomysł na jakieś inne, sprawdzone wskazówki? Napisz do mnie i wygraj darmową sesję Skype, podczas której pomogę ci wyczyścić skrzynkę odbiorczą po dłuższej nieobecności.
Beata Uytenbogaardt
biuro@pepww.pl