O wszystkich podanych poniżej zasadach PEP® już pisaliśmy.
Spójrzmy na nie jeszcze raz – z punktu widzenia eliminowania sytuacji stresowych, które spotykają nas w pracy. Bo prawda jest taka, że na wiele sytuacji, które generują nasz stres, mamy wpływ.
- Precyzyjnie, systematycznie i realistycznie planuj swoje zadania w kalendarzu. Zdarza się, że szef oczekuje od Ciebie wykonania zadania w nierealnym terminie. Ty – mając dokładnie i aktualnie wypełniony kalendarz – masz argumenty.
- Realizuj terminowo zadania, na które czekają inni, szczególnie w sytuacji, gdy ich praca jest uzależniona od twojej terminowości. Unikniesz presji i dopominania się z ich strony o określenie aktualnego stanu rzeczy.
- Stwórz i regularnie uaktualniaj listę zadań. Nie trzymaj zadań w głowie, bo masz szansę zapomnieć o którymś istotnym i wygenerować sobie, na własne życzenie, stres związany z naprawianiem wpadki.
- Planuj zadania z odpowiednim wyprzedzeniem/buforem czasowym. Jeśli jesteś zmęczony psychicznie i fizycznie, generujesz dużo więcej błędów.
- Uzgadniaj z przełożonym sposób realizacji zadania, dopytuj przełożonego o zakres prac oraz stawiane wymagania – jeśli nie masz jasności tychże. Uzyskaj potwierdzenie odebrania zadania przez przełożonego.
- Wykonuj zadanie gdy jest jeszcze proste.
Przykład: proszą cię o zaopiniowanie krótkiego dokumentu. Potrzebujesz ok. 15 minut, ale odkładasz zadanie, bo masz inne pilne tematy. Sprawa wraca po kilku dniach ze statusem „bardzo pilne” wtedy, gdy masz prawdziwe „urwanie głowy”. W dodatku nie wiesz, gdzie podziałeś maila z dokumentem, oraz nie pamiętasz, kto ci go przysłał…
Oczywiście są też inne metody radzenia sobie ze stresem: medytacja, liczenie od 20 do 1, skłony…
My sugerujemy zapobiegać, a nie leczyć…. 🙂