Czynności rutynowe, które wykonujemy w pracy, takie jak czytanie maili, porządkowanie archiwum, itp., kojarzą się nam na ogół z nudą. Często też – ze stratą czasu…
Dzieje się tak dlatego, ze na ogół nie lubimy ich wykonywać. Jednak niektóre z nich musimy robić, bo bez nich nasza praca byłaby niekompletna. Jak polubić RUTYNĘ? Nie trzeba jej lubić, ale zrobić z niej … NAWYK 🙂
Czynności, które powtarzalnie i nieprzerwanie wykonujemy przez 21 dni, „wejdą” nam w nawyk. Tak się dzieje z każdą rzeczą, do której się zabieramy: niezależnie, czy to jest mycie zębów, czy odpowiadanie na maila OD RAZU. Zaletą nabytego nawyku jest to, że nie oceniamy go w kategoriach „lubię – nie lubię”, tylko po prostu go robię: bez emocji, oceny czy zastanowienia. Uczestnicy biorący udział w programie PEP® przekonali się, że dzięki dobrze zorganizowanym czynnościom rutynowym, mogli odzyskać nawet 10% swojego czasu!
Którą „nielubianą” czynność zamienić w nawyk? Wybór należy do ciebie.
Podam przykład:
„Pakietowanie” czynności (np. czytanie i odpowiadanie na maile, telefony, archiwizacja dokumentów) i praca nad nimi w blokach czasowych jest bardziej wydajna i skuteczna niż przy podejściu, w którym wykonujesz te czynności wielokrotnie, w wielu drobnych krokach w ciągu dnia. Więcej osiągniesz, koncentrując się na podobnym typie zadania (maile, telefony) nieprzerwanie przez godzinę, niż „przeskakując” z realizacji jednego zadania na telefonowanie, odpowiadanie na maila, realizację po drodze innego zadania, znowu odpowiedź na maila itd. W ten sposób sam sobie przeszkadzasz… Praca w blokach czasowych znacznie podniesie twoja wydajność.
WNIOSEK: zrobienie nawyku z pracy w blokach czasowych się opłaca 🙂
Dobrze się poczujesz ze świadomością, że potrafisz tak organizować sobie czas i pracę, aby móc zająć się wszystkimi istotnymi kwestiami.
WYBIERZ konkretną czynność, z której chcesz zrobić nawyk (np. przeczytanie emaili, załatwienie korespondencji, oddzwonienie itd.), ZAPLANUJ czas na jej wykonanie, a kiedy przyjdzie właściwa pora, ZRÓB TO OD RAZU!